Page content

article content

Water werkt: 5 voordelen van water op je gezondheid

Het antwoord op de vraag waarom Stand Up Paddling zo goed voor je is

Onderzoeken wijzen uit dat water een natuurlijke en kalmerende werking heeft op onze hersenen en ons lichaam. Iedereen die ooit een vakantie aan zee heeft geboekt kan dit beamen. Ultieme ontspanning vind je aan -of op het water. Lees nu waarom water zo goed werkt op je gezondheid. En wat Stand Up Paddling daarin kan bijdragen.

Stand Up Paddling goed voor je gezondheid

Als ik op het water ben wordt mijn lichaam en geest één. Ik vind een bepaalde focus die me alleen bezig houdt met het hier en nu. Ik laat andere gedachten los en er is plaats voor creativiteit. Op mijn SUP board kan ik dromen, fantaseren en alles even helemaal los laten. 

Water is altijd al belangrijk geweest in mijn leven. De mooiste momenten uit mijn leven spelen veelal af rondom water. Pas sinds een jaar SUP ik fanatiek en wil ik ook echt niet meer anders. Het brengt me ontzettend veel rust en plezier.

Na een SUP sessie voel ik me krachtiger en ontspannen. Ik ervaar een heerlijk gevoel van vrij zijn. En dit is een algemeen gegeven. We brengen onze vakanties niet voor niets door aan het strand of zwembad. Waarom werkt water zo rustgevend op ons lichaam en onze geest?

Water werkt: SUP Spirit

Marine bioloog Wallace J. Nichols gelooft dat we allemaal een ‘blauwe geest’ hebben.

“Een mild meditatieve staat die wordt gekenmerkt door kalmte, vredigheid, eenheid en een gevoel van algemeen geluk en tevredenheid door het leven in het moment “– dat wordt geactiveerd wanneer we in of nabij water zijn.

Onze hersenen reageren positief op water en het dichtbij water zijn kan ons kalmeren, verbinden, innovatieve inzichten geven en zelfs helen wat gebroken is, aldus Wallace J. Nichols in zijn boek Blue Mind: de verrassende wetenschap die laat zien hoe dichtbij, in, op of onder water zijn, je gelukkiger, gezonder, beter verbonden en beter maken in wat je doet.

“We hebben een ‘blauwe geest’ – en het is perfect op maat gemaakt om ons gelukkig te maken op allerlei manieren die verder gaan dan ontspannen in de branding, luisteren naar het geruis van een stroom, of rustig zweven in een zwembad.”

Ik kan mezelf helemaal vinden in het feit dat water de geest en het lichaam kan helen. Ik ervaar het zelf wanneer ik op mijn SUP board sta. Water helpt me een kalme en creatieve staat van zijn aan te boren. Na een lange dag werken het water opgaan en genieten van de natuur om me heen. Langzaam glijd ik over het water met mijn board. Geruisloos, alleen de vogels die langs gaan merk ik op. Dit maakt me rustig en daardoor sluit ik de dag goed af en geef ik alle prikkels van die dag een plekje.

Hieronder vind je de vijf belangrijkste voordelen van water op je gezondheid volgens Nichols:

1. Water geeft onze hersenen rust
In ons dagelijks leven worden we overspoeld met een enorme hoeveelheid aan informatie en prikkels. Thuis, op ons werk, hectische stadsstraten, onze mobiele apparaten, internet, social media, alles vraagt onze aandacht.

Onze hersenen hebben downtime nodig, maar komen nog maar zelden echt tot rust. Wanneer we bij of op het water zijn hebben onze hersenen en onze zintuigen rust van overstimulatie. Volgens het onderzoek van Nichols is het geluid van water veel eenvoudiger dan het geluid van stemmen, muziek of van een stad. Ook wanneer je aan de rand van water staat en naar de horizon kijkt, is het visueel vereenvoudigd ten opzichte van de kamer waarin je nu zit, of een stad waar je doorheen loopt, waar je elke seconde miljoenen stukjes informatie opneemt.

Ik merk het zelf ook, wanneer ik ga suppen komt er nog wel informatie binnen maar veel minder. Ik hoor wel wat er om mij heen gebeurt want mijn hersenen stoppen niet, ze blijven werken maar op een andere manier. De hersenen zijn beter in een andere reeks processen. Er is meer tijd voor rust en creativiteit.

2.Water kan een meditatieve toestand veroorzaken
Wanneer onze hersenen ontspannen, ontspant het lichaam en de geest ook. Een groeiend aantal onderzoeken heeft talloze voordelen van mindfulness gevonden, waaronder lagere stressniveaus, verlichting van milde angstgevoelens, pijn en depressie, verbeterde mentale helderheid, focus en betere slaapkwaliteit.

Ook dit is enorm herkenbaar. Ik kan uren naar water kijken wanneer ik op mijn SUP board sta. Het observeren van het water brengt me in een bepaalde trans. Een licht meditatieve staat van focus en kalmte. Mijn hersenen zijn geïnteresseerd en betrokken bij het water maar raken niet afgeleid door een overload ervan, zoals bij het kijken van een actiefilm.

Stand Up Paddling is eigenlijk ook een vorm van meditatie. Elke keer als ik op mijn SUP board sta raak ik weer in diezelfde trans. Ik focus mezelf op datgene wat ik aan het doen ben en vergeet de problemen en drukte die ik gevoeld heb die dag. Wanneer mijn peddle het water raakt en ik me volledig focus op die beweging heeft dit een meditatieve uitwerking. Mijn volle aandacht is bij het water en de peddle. Ik leef op dat moment volledig in het hier-en-nu en daar word ik heel rustig en ontspannen van.

Water werkt: SUP Spirit

SUP is daarom niet alleen voor je lichaam een goede training ook op je geest heeft SUP een bijzonder goede uitwerking.

3. Water inspireert om meer belangstelling en verbondenheid te hebben met elkaar.
Uit het onderzoek van Nichols is gebleken dat het gebruikelijk is om gevoelens van ontzag te ervaren wanneer je jezelf op, in of rondom water bevindt.

De emotie van ontzag roept gevoelens op van verbinding met iets dat verder gaat dan zichzelf. Wanneer je dat gevoel van ontzag ervaart, krijg je dat ‘één met het universum’-gevoel, aldus Nichols.

“Je voelt je verbonden met jezelf, de wereld om je heen en met wie je ook bent. Dat brengt je in een ‘we’ gemoedstoestand.’’

Het is dan ook geen toeval dat veel van de meest romantische momenten in het leven zich afspelen op het water. Huwelijksaanzoeken, bruiloften en huwelijksreizen komen vaak voor op locaties aan het water.

Stand Up Paddling link ik niet aan romantiek maar is wel een sport die je graag met elkaar doet. Alleen kan suppen heel ontspannend zijn maar met een groep is dat gevoel niet anders, alleen nu deel je de ontspannen ervaring met elkaar.

4. Water maakt je creatiever
Ben je ervaren in SUP dan herken je dit misschien wel, ik krijg namelijk regelmatig geniale ingevingen als ik op mijn SUP board sta. De ontspanning die ik vind op het water, heeft blijkbaar veel effect op mijn creativiteit.

We geven onze geest nog maar weinig rust in onze drukke levens. Wanneer we dat wel doen, schakelt de geest over naar een andere modus van betrokkenheid. Deze modus is uiterst belangrijk voor creativiteit. Terwijl de hersenen in een meer rustgevende staat verkeren komen er inzichten en ideeën in ons op die ons ontgaan zijn terwijl we op onze computers zaten te zoeken naar een oplossing voor een probleem. Zodra je het water opgaat en op je SUP board stapt, verwijder je veel van de visuele stimulatie van je dag. Suppen bij zonsopgang kan natuurlijk ook, dan begin je de dag juist heel ontspannen.

Water werkt: SUP Spirit

Ben je hier eens bewust van. De manier van wakker worden of de manier van het afsluiten van de dag is ontzettend belangrijk voor ons. Het is goed om heel bewust wakker te worden en ontspannen aan de dag te beginnen. Juist voordat alle hectiek van de dag losbreekt. Hetzelfde geldt voor het afsluiten van de dag. Om beter te kunnen slapen is ontspanning zoeken voor het slapen gaan echt key. Veel andere rustige momenten heb je tegenwoordig niet meer op een dag.

Naast ontspanning komt creativiteit dus boven water drijven. Ook tijdens jouw SUP-sessie. Ga maar eens suppen en houd een brainstormsessie met jezelf. Zie welke inzichten jij krijgt. Heb je nu ineens wel dat geniale idee wat je collega’s verbaasd zal doen staan?

5. Watersport is goed voor je lichaam en hersenen
Voor ons een open deur maar ik ben blij dat Nichols dit voordeel als uitkomst noemt in zijn onderzoek. Lichamelijke inspanning is goed voor je lichaam en hersenen.

Het helpt je zowel fysiek als mentaal sterker te worden. Je blijft fit en gezond en door regelmatige beweging verminder je stress. Maar wij weten dat je nog meer kan profiteren van lichaamsbeweging door het doen van een sport in combinatie met water.

Water helpt je ontspannen. Sporten is goed voor je lichaam en je hersenen. Het is zo voor de hand liggend maar toch wordt het over het hoofd gezien. Combineer sporten met water: ga SUPPEN!

Lichaamsbeweging op het water, in de natuur geeft je meer mentale steun dan sporten in een drukke, afgeladen sportschool. In sportscholen klinkt harde muziek, lopen veel mensen rond en wordt je afgeleid door de televisieschermen die voor je hangen tijdens een workout op het roeiapparaat. Buiten, in de natuur is er veel minder afleiding en kan je ontspannen starten aan je training.

Water werkt: SUP Spirit

Tijdens een SUP-sessie ben je intensief met je lichaam bezig. Het is een full-body workout waarbij je jezelf in balans moet houden. Je quads, hamstrings en bilspieren blijven voortdurend aangespannen. Je gehele lichaam moet goed samenwerken om je zowel van balans als peddelkracht te voorzien. Met als gevolg dat je van top tot teen fysiek bezig bent. Je kan je helemaal focussen omdat de natuur geen afleiding biedt. Zo anders dan in een klamme sportschool met veel drukte om je heen.

De voordelen van Stand Up Paddling ten opzichte van andere watersporten is het goed kunnen observeren van de natuur. Bij SUP kan je dit nog beter dan wanneer je zit in een roeiboot of kano. Het heeft mij ook echt anders naar de natuur doen kijken. Vroeger had ik maar weinig aandacht voor de omgeving waarin ik leefde. Ik zag niet hoe mooi en waterrijk het was. Nu ik SUP zie ik dat wel. In elk meertje, op de grachten of bij ons in de polder zie ik een nieuw avontuur. Het water geeft me opeens duizenden nieuwe plaatsen om te bezoeken.

En… de wereld vanaf het water is ook heel anders. Echt waar, ga met ons mee suppen en ontdek het zelf!

Klik hier voor meer informatie over ons SUP Hero Program.

Nu ben ik benieuwd. Vertel in de comments welke vijf voordelen van water op je gezondheid herkenbaar zijn voor jou! 

Liefs,

X. Martine 

Comment Section

0 reacties op “Water werkt: 5 voordelen van water op je gezondheid

Plaats een reactie


*